msHay – plakater til et hvert hjem

img_2956
Du har garantert sett plakatene hennes før, Tina Hay står bak merkevaren msHay. Og med lang erfaring med trykk, typografi og design skinner kvaliteten gjennom i produktene. I 2012 bestemte hun seg fra å gå fra hobbystadiet til å starte msHay. Hun begynte å selge fødselsplakater og alfabetet, og i dag tilbyr msHay et bredt utvalg av ting til veggen.

Jeg tok en prat med Tina om merkevaren og hennes tanker om plakater, jul og 2017.
img_4470
Tina har alltid vært kreativ og i hverdagen, så vel som i helgene, går det stort sett i 100 – både i hodet, på hjemmebane og på jobb. Merkevaren msHay består av inspirerende plakter, kalendere og rammer i en nordisk og moderne stil. Plakatenes utgangspunkt er at de er tidløse, og prisene passer alle lommebøker. Merkevaren msHay, og Tina selv, brenner for norsk design, og for å gi noe tilbake bruker msHay norske og lokale samarbeidspartnere der det lar seg gjøre. Samtidig er alt trykket på miljøvennlig kvalitetspapir.

Tinas ønske er å skape et produkt som passer inn i et moderne hjem. At farger og stemninger fra bildene på veggen kan tas opp igjen i interiør før å skape en «rød tråd» når man innreder.
– Nordmenn er i overkant glad i interiør og bytter ut ting hjemme raskere enn før, allikevel vil jeg skape produkter med tanken på at de skal leve lenge, forteller Tina.
msHay skal ha farger i motivene som harmonerer med tidenes trender.
– Men det er sjelden man finner en skrikende farge i plakatene mine, legger Tina til.

Plakatene Tina lager kommer i mange forskjellige størrelser og hun selv liker godt å skape det hun selv kaller «bildemiljøer». Da grupperer hun de gjerne sammen lag-på-lag på en sjenk, eller rett på veggen i ulike høyder.
– Mange kjøper bilder av meg med tanken om at de skal være et type hovedbilde over en seng eller sofa, men jeg har også flere litt mindre bilder som passer i mange av husets rom. Disse er ypperlige til å lage miljøer av, og de er enkle å kombinere med andre.
14448389_293623807688851_2961677119379210240_n
Når du skal skape nye plakater, hva inspireres du av?
– Natur, tekstur, typografi, kultur, personligheter og det «imperfekte».

Hvilke tanker gjør du deg når du skal skape nye plakater og kolleksjoner?
– Det er viktig for meg at produktene fra msHay passer inn med annet i hjemmet, og trenger ikke oppleves som en «sjelden skatt». Allikevel trykker vi flere motiver i begrenset opplag, og det skaper jo eksklusivitet. For eksempel kommer plakatlistrammene i standard størrelser og passer fint til å ramme inn et allerede favorittbilde som kunden kanskje har fra før.

Hjemmet til Tina er også preget av msHay, her er nemlig veggene som en egen utstilling.
– Det er ikke bare for å skryte av meg selv, men det er utrolig praktisk med tanke på styling og å se hvordan produktene vil fungere.
img_4329
Våren 2016 kom msHay med nyhetene «Grow« og «Bloom» trykket på matt papir, i burgunder og grønt, med metallisk foliering.
– Disse ordene betyr enormt mye for meg personlig, og tilbakemeldingene har gått på at de er velvalgte og treffer mange, det er utrolig hyggelig.
Å ha motiver i plakatene faller Tina naturlig siden hun er typograf, og beskriver seg selv om en nerd innen fagfeltet.
– Grafisk design er et bredt fagområde, og med den nerden jeg har i meg så kan jeg utforske alt. Det er utrolig gøy. Allikevel går det mest mot motiver med illustrasjoner og teksturer. Det er viktig å følge med trendene.

Hva er din personlige favoritt i sortimentet ditt?
– Akkurat nå er det høstnyhetene «Mountains» og «Little Forrest». Jeg har ikke sett så mye av denne typen plakater og kom i mål med et produkt som var akkurat slik ideen var. Røff penselstruktur av akryl møter en posh illustrasjon fra naturen i blankt gull. I bakgrunnen ser du prov pappa. Jeg synes det er noe veldig nordisk og tøft over det.
img_4728
Nå står julen for tur, hva er dine tanker rundt julen?
– Det har vært et travelt år, og jeg prøver å nyte desember så mye jeg kan for jeg er et skikkelig julemenneske. Treet pyntes 1. Desember og jeg koser meg med markedsføringen av at produktene kan være fine som julegaver. Men det er lite rene juleprodukter, jeg ønsker at produktene mine skal passe like godt inn i januar som nå i desember.

Tina styrer unna å kjøre julekalendere på Instagram og Facebook som mange andre gjør. Hun vil heller delta på for eksempel et julemarked hvor hun kan møte kundene direkte.
– Jeg får veldig ofte gode tilbakemeldinger på selve merkevaren, og at produktene har god kvalitet. Det betyr enormt mye for meg, og i tillegg har jeg utrolig fine forhandlere som hjelper meg opp og frem.

Instagram har vært en viktig arena for Tina og produktene, og hver gang noen deler bilder av produktene hennes kan jeg love deg at hun setter skikkelig pris på det.
img_4399
Vi går snart inn i et nytt år, hvordan blir 2017?
– Jeg gleder meg til å ta fatt på et nytt år, og vår- og sommermotiver er under utvikling. I tillegg kommer året til å bli preget av litt endringer.

Helt siden Tina startet msHay har plakater til barnerom vært en viktig del av produksjonen og merkevaren, så i 2017 går hun inn for å skape større skille mellom kolleksjonene.
– Produktene til barn skal markedsføres under msHay KIDS, forteller Tina.
– Så fra 2017 får du de velkjente, skreddersydde fødselsplakater, pluss kanskje litt til på sikt, røper Tina.

Jeg har også hørt rykter om et samarbeid som inneholder fotoplakater – så får neste år vise om det stemmer …

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s