Edblad – ti år med livsstil

edblad-ss17-12-kopi

Det svenske livsstilsvaremerket Edblad designer både for den enkelte og hjemmet, og produktene strekker seg fra klær og smykker til velværeprodukter og interiør. Basert id en svenske skjærgården designer Hans og Cathrine Edblad produkter med tanken om at det skal vare.

7. Oktober åpnet dørene til deres første butikk i Norge i Bogstadveien i Oslo, samme måned som Edblad feirer tiårsjubileum. I Sverige er de mest kjent for smykkene, og Cathrine kunne røpe at hun er rimelig spent på å se hva som slår best an i Norge. De har allerede fått god respons på produktene hos andre forhandlere i landet.

Hvem er Edblads produkter til?
– Vi har en bred målgruppe, men en typisk Edblad-kunde er en bevisst kvinne i karriere. Samtidig merker vi at både hennes mor og datter også er kunder, noe som selvfølgelig er fantastisk.

cathrine-edblad_sept-2015_4-kopiSiden oppstarten i 2006 har Edblad vokst raskt og har per i dag mer enn 600 utsalgssteder i ti land. De har 13 egne butikker, samt en restaurant. Hans og Cathrine strever for å skape bærekraftige produkter og arbeider samtidig med en rekke veldedige organisasjoner, særlig med fokus på utsatte barn og miljø.

Hvorfor er det så viktig for dere å være bærekraftig?
– Vi vil skape produkter som holder lenge både når det gjelder kvalitet og design. Vi tror ikke på kjøp- og kast-mentaliteten og vil gjerne se produktene våre som noe man kan ha lenge.

Edblad kutter ikke ned trær for å lage produktene sine og bambusproduktene de selger er nedbrytbare, lysene deres er også 100 prosent naturlig, uten parafin og stearin. Og lurer du på hvem som lager kjøkkenhåndklærne dems er det kvinner i Nepal. Så langt det går holder de seg så miljøvennlige de klarer og jobber for en etisk, god produksjon.

edblad-_olive-spoons-kopi

Hvor henter dere inspirasjonen fra?
– Inspirasjonen finnes virkelig overalt. I naturen utenfor, hos mennesker man nøter, på nettet og reiser. Inspirasjon handler om å være åpen og ta imot inntrykkene man får.

Ideen med Edblad har vært at kundene skal finne alt de trenger, til både seg selv og hjemmet. Du skal kunne bygge hele livet ditt på deres konsept, derfor har de produkter til både kjøkken, soverom, bad og stue.

Hvordan jobber dere for å utvikle nye produkter og kolleksjoner?
– Det begynner alltid med en analyse av omgivelser og trender, så går vi videre til å se på hvordan dette henger sammen med det vi selv har tenkt på som nytt tema. Vi samler inn materialer til et stort moodboard som vi bruker for å sette kolleksjonens rammer. Etter dette følger arbeidet med produktene, skisser, tegning i dataprogrammer, vi lager prototyper og tester ut produktene til vi er fornøyde.

Hans og Cathrine har allerede startet arbeidet med kolleksjonene for våren og sommeren 2018.
– For meg er det et veldig personlig tema, forteller Cathrine.

edblad-ss17-49

Hva er din personlige favoritt fra kolleksjonen?
– I vårkolleksjonen er jeg helt forelsket i vår store håndlagde kanne fra Nepal. Den fungerer til alt fra vann til en bukett blomster. Og for å trekke frem noe fra kles- og smykkekolleksjonene våre og så er det blant annet en lang cardigan som heter «Luxury», vi bor på kysten og der er det ofte litt kaldt. Jeg er en skikkelig cardigan-person. Og av smykkene så liker jeg armbåndet vårt som har en due på seg. Det har en viktig symbolikk om fred og et formspråk som jeg personlig liker vedlig godt med to skinner i en retning og en som går motsatt.

Selv om du må vente å se hva 2018 består av kan Cathrine si at 2017 blir fullt av viktige budskap om å bry seg om sine medmennesker, det å dele med andre, men også om å våge å lytte til seg selv.
– Temaene våre i løpet av året går fra det ekstroverte til det introverte, og til høsten vil det bli mer dempet melankoli. Det blir et begivenhetsrikt år på mange måter, det vet jeg allerede nå.

Hva er det viktigste å tenke på når man innreder et hjem?
– At man skal trives der selv. Bland gjerne gammelt og nytt, loppefunn med design. Det skaper et personlig hjem med karakter.

Edblad finner du i Bogstadveien 50.

Foto: Edblad

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s