Suksessen Handvärk

// Tidligere vært på trykk i Oslo Design Fairs messekatalog

1-dining-230-portrait-kopi
Den selvlærte designeren Emil Thorup, hadde lenge drømt om å ha sitt eget møbelmerke. I 2015 tok han grep og startet firmaet HANDVÄRK. Med håndlagde møbler i stål, messing, marmor og skinn seilte kolleksjonen rett inn hos Illums Bolighus. Her får du historien bak suksessen.

For ca. to år siden var arkitekten Emil Thorup på Salone del Mobile, møbelmessen i Milano. Der ble han så inspirert at han etter besøket startet firmaet HANDVÄRK.
– Jeg tenkte at jeg ville gjøre ting litt annerledes enn mange andre merker, ved å kombinere det danske design-DNAet med mer alternative materialer enn man kanskje normalt forbinder med dansk design.
– Min visjon er ekstremt ambisiøs, fortsetter han. Jeg vil skape et verdensomspennende high-end brand til en grei pris, kombinert med en ekstrem logisk tankegang. Alle produktene våre kommer flatpakket og er designet ut fra en idé om at elementer skal kunne repeteres. Derfor finner man stort sett de samme elementene i alle produktene, fra det lille bordet til den dyreste dagsengen.

Dette er med på å holde kostnadene nede slik at Emil kan fokusere på å bruke dyre og eksklusive materialer som marmor, messing og anilinskinn.
– Setter du det på spissen kan du «Luksus IKEA», med et tidløst og internasjonalt formspråk. Og utover dette arbeider vi mye med å designe produkter som kan holde i mange tiår, både i kvalitet og design.

Emils store drøm er at folk ser en klassiker i møblene han designer. Noe de kan beholde for alltid og som kan gå i arv i generasjoner. Og bortsett fra at det kommer flatpakket er det ikke mye som minner om IKEA. Her snakker vi de lekreste marmorbord i forskjellige størrelser og brusområder, en vakker drøm av en daybed og en fantastisk sofa.

emilthorup_portraet-10-kopi
Rask vekst
Emil har stor tro på sine produkter, selv om forholdet til dem varierer fra dag til dag. – Som designer utvikler man et tett forhold til sitt eget design. Jeg kan forestille meg at det er litt som å bli foreldre. Man elsker sitt barn så sykt høyt, men samtidig kan det gjøre deg mer rasende enn du noen gang hadde trodd. Den ene dagen ser jeg skrivebordet mitt i sort marmor og blir utrolig stolt. Jeg tenker at «Det her, det er den neste store danske design-klassikeren», men andre dager forstår jeg ikke HANDVÄRKs suksess og tenker «Hva i alle dager er det folk liker ved dette produktet? Det er jo bare et dumt marmorbord.».

Det har jo gått så fort med HANDVÄRK fra start til der du er nå, og i juli inngikk du et partnerskap med Illums Bolighus, hva har du gjort for å få det til?
– Jeg har en ekstremt høy arbeidsmoral. 95 % er hardt arbeid, mens de resterende 5 % er talent. Og jeg er utrolig målrettet. Men, det gikk ekstremt raskt. På under ett år oppnådde vi salg på tre kontinenter. Jeg tror ærlig talt det er fordi vi gjør ting annerledes, både produksjon, salg og markedsføring.

coffee-table-90-pack-shot-transparent-4-kopi
Emil forteller at verken han eller partneren i HANDVÄRK hadde erfaring fra møbelbransjen. Han selv er sterk på design, produksjon og PR – spesielt innenfor sosiale medier, mens partneren Kristian har bakgrunn fra forretningsutvikling i logistikkbransjen.
– Kristian fant opp det flatpakka systemet, som gjør at vi kan sende containere verden rundt og marmorbord til privatadresser i Tyskland til markedets laveste pris.

Innen ett år ansatte de seks personer i firmaet innen logistikk, økonomi, internasjonalt salg og internasjonal PR, mens Emil selv tok seg av alt med produktene – fra design, produksjon, merkevarebygging og salg og PR i Danmark. Mye av produksjonen foregår også i Danmark.
– Noe stål blir produsert i Polen, noe i Danmark, men alt av lær og polstring lages lokalt i Danmark. Og prototypene blir utviklet og produsert på danske fabrikker.

Hvis du måtte velge et materiale, hva er favoritten?
– Stål, uten tvil. Det kan alt i verden. Se ut på forskjellige måter, kan tåle både vann, fukt, varme og kulde, det er sterkt og nesten uslitelig. Jeg arbeider ikke med tre.

1-daybed-brass-frame-brown-leatherArbeidsprosessen
Når Emil designer tar han alltid utgangspunkt i funksjon og form samtidig, og han designer aldri for designens egen skyld.
– Alt er skåret inn til benet, alt har en funksjon. Når jeg har gjort et design ferdig, får jeg tegnet det opp av en teknisk tegner, så sendes det til prototype-produksjon, og i løpet av to-tre uker kan jeg stå med første modell i hendene.

Videre arbeider Emil med å optimere produksjonen, kvaliteten og muligheten for flatpakking. Han følger hele prosessen, og først når han har sett 100 perfekte produkter forlate fabrikken og lander hos forhandlere og kunder klarer han å gi slipp.
– Mange av de første modellene i Illums Bolighus i Danmark, og Norge, har vært prototyper. Det har gitt kundene muligheten til å se og ta på et produkt tidlig i prosessen, noe som gjør at kunden blir involvert i utviklingen. Vi får direkte tilbakemeldinger og har muligheten til å endre på ting, det ville vært verre å gjøre om vi allerede hadde produsert 2000 eksemplarer av noe.

I dag består kolleksjonen til HANDVÄRK av møbler, lamper og accessoirer. Lampene og accessoirene er laget av en ung dansk designstjerne ved navn Laura Bilde. Og marmorbordene får du også med hvitt understell – tidligere kom de kun i sort.

2016-the-floor-lamp-1-kopiMerkevarebygging
Emil har ikke så stor tro på at alt skal være nyskapende, i hvert fall ikke møbler. Det er jo bare et bord, en stol, sofa, lampe. De oppfyller en grunnleggende funksjon som ikke har endret seg mye de siste 50-60 årene. Men han arbeider med å lage produkter som holder i lang tid.
– Bevegelsen «Estetisk bærekraft» har jeg mer tro på enn å være nyskapende.

Derimot har Emils stor interesse for hva tendensene i utlandet er, og holder et godt blikk på motebildet.
– Mote og bolig går hånd-i-hånd, og ser man det i moteverdenen kommer det til interiøret noen år etter. Men det grunnleggende for meg er å designe noe jeg selv synes er pent, hvis jeg synes det er pent er det godt nok til HANDVÄRK.

Høy arbeidsmoral er en viktig egenskap å besitte hvis du skal skape din egen merkevare.
– Hvis du virkelig er knyttet til kjæreste, barn eller venner, så ikke start et firma. Du ser de aldri igjen, forteller Emil.
I HANDVÄRK har dagene enten vært fantastiske eller fryktelige. I følge Emil finnes ingenting i mellom. Så hvis man nyter livet sitt stille og rolig, så er ikke det å starte en merkevare noe for deg.
– Men hvis det er det eneste du ønsker, så råder han deg til å gjør det. For viktigst av alt er selvfølgelig lidenskap.Det er helt vilt å se sine egne ting utstilt i de lekreste butikker i verden. Ingenting slår det, forteller Emil stolt.

sofa-outside-4-kopiSuksessformel
– Hadde jeg hatt en formel på umiddelbar suksess hadde jeg vært styrtrik, ler han. Men jeg tror rett og slett det starter og slutter med produktet. Er produktet bra, så skal det tilføres en historie. Og den historien skal være spennende og interessant for den tiden vi er i for å fungere, den må fange medier og mennesker. Du må ha en klar og målrettet identitet, du kan ikke ha en kolleksjon som stritter i alle retninger når det kommer til design, ting må henge sammen.

Merkevarebygging er, med andre ord, ekstremt viktig.
– I HANDVÄRK har vi hatt et kjempefokus på det fra starten av, og har det fortsatt. Men, det er jo likegyldig hvis ikke produktet ditt holder mål. Vi er veldig aktive på sosiale medier og utnytter viktigheten av å holde kontakt og informere magasiner, bloggere og forhandlere om hva som skjer. Hos oss er det ikke bare prislappen som gjenspeiler det, og det liker forbrukeren.

2017-dining-230-white-kopiGode råd
Emil og HANDVÄRK fikk suksess på kort tid, og hvordan man lykkes? På det svarer Emil at han først og fremst ville satset på å få laget prototyper.
– Da kan forhandlere, kunder og medier kan visualisere hva du lager.
Hvis du tror nok på ideen er det også lettere å overbevise andre

– Og jeg ville prioritert å ha full kontroll selv, spesielt i startfasen. Utover det er mitt beste råd å få en god partner. Hvis du er en designer skal du ikke trenge å takle alle de andre, mer kjedelige oppgavene. Jeg visste fra dag én at ikke jeg skulle være direktør for HANDVÄRK og allerede etter to måneder fikk jeg en partner som nå er administrerende direktør i selskapet. Det gir en enorm frihet å ikke drive det selv, og å være i stand til å fokusere fullt og helt på design, produksjon, utvikling og merkevarebygging.

2016-side-table-white-kopi
Topp tre tips til designere:
1. Hvis du ikke har en sinnssyk arbeidsmoral og er villig til å ofre alt du eier, både økonomisk og sosialt, ikke gjør det. Da skal du heller finne et etablert merke og designe for dem.
2. Husk at designdelen er en bitteliten del av det å ha et merke. 99 prosent er regnskap, logistikk og økonomi. Liker du ikke dette, finn en som kan ta seg av det – og det krever ofte stor kapital inn i firmaet for å starte opp.
3. Start med å produsere lokalt. Det er store fordeler med tanke på design å gå sammen med dem som produserer det. De store klassikerne er ikke blitt til uten et slikt samarbeid. Både Kina og Øst-Europa kan være mye dyrere.

Foto: Sara Toft Jessen/Skovdal.dk og HANDVÄRK

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s