Svenske Lexington – kolleksjon fra arkivet

lexington_sp17_21-05-16_139
Når du ser Lexington-produkter i butikken og logoen treffer deg er det lett å tenke at dette er et amerikansk menneske, men bak det velkjent merket som får deg til å lengte til sommerhusene du har sett på amerikanske filmer står det en svensk kvinne, Kristina Lindhe.

Interiør har interessert henne siden hun var liten, og for Kristina er det hele blitt en livsstil. Det samme er hun overbevist om at inspirasjon er.
– Inspirasjon for meg er en livsstil alt jeg ser kan inspirere meg. Det kan være en følelse, et tøystykke, en mann jeg møter på. Det handler nok mest om en tilnærming til omverdenen.
Ellers reiser Kristina mye, samtidig som hun bor mye i USA, spesielt i New York og Hamptons.
– Der har jeg møtt så mange fantastiske og inspirerende mennesker. Jeg slutter aldri å nyte arkitekturen og elsker husene med horisontale paneler og sedertre.

Kristina startet Lexington i 1997, i 2008 kom kleskolleksjonen og i dag selges produktene hennes i en rekke land i både Europa og Asia, samt i USA. Lexington produserer fire kolleksjoner i året og hver kolleksjon skal kunne kombineres med tidligere kolleksjoner.

lexington_sp17_21-05-16_d_203
Hvordan jobber du for å utvikle nye produkter og kolleksjoner?
– En ny kolleksjon starter alltid med en idé om hvor vi kommer til å befinne oss, for eksempel som for våren 2017 var et hus i Hamptons. Jeg tenker på hvem som bor der og hva slags interesser de har. Dette suppleres med en idé om hvilke farger og materialer som føles viktige for sesongen. Dette blir så til en brief som jeg formidler til vår design- og produksjonsavdeling. Vi jobber tett sammen for å utvikle kolleksjonen ut i fra denne ideen, og underveis passer vi hele tiden på at vi holder oss til Lexington-følelsen i alt vi gjør.

I alle produktene Kristina og teamet lager er det kvalitetene som settes i fokus. Den er ekstremt viktig for Lexington som varemerke, produktene skal holde lenge og bli vakrere med alderen. Lexingtonkundene er kvalitetsbevisste og interesserer seg for mote og design, noe som setter standarden for en hver kolleksjon.
– Kundene våre finnes over hele verdenen. Vi er representert i Europa, USA, Kina og andre steder i Asia. Han eller hun identifiserer seg med New England-stilen på en moderne måte. At produktene er av høy kvalitet er viktig, vi kaller det for «casual luxury».

Kristina synes det er viktig at produktene til Lexington skal kunne komplementere det man allerede har.
– Å kunne kombinere nytt med gammelt er interessant, mener Kristina.
Lexington treffer en bred aldersgruppe, men felles for kundene at de alle føler seg unge.
– Kunden vår er en person som er interessert i verden utenfor og som liker å tilbringe tid med familie og venner, uavhengig av alder.

lexington_sp17_21
Våren 2017 hos Lexington består deilige toner som grønt, oransje og blått, kombinert med hvitt, flettede materialer og treverk. Moderne striper og mønstre, og logoen er tonet noe ned fra tidligere kolleksjoner.

Hva var inspirasjonen til kolleksjonen?
Inspirasjonen for våren 2017 kommer faktisk mest fra oss selv. Jeg gikk tilbake til gamle kolleksjoner vi har gjort og kjente en stolthet og glede når jeg gikk gjennom det vi tidligere har gjort. At Lexington står for kvalitet og friskhet. At vi bruker mye blått og hvitt er kjent, men vi gjør det på en ny måte nå. Litt mer elegant, og med noen nye farger som lysegrønt og brent oransje fra naturen. Når det kommer til miljøet er det fra Hamptons i USA. Der henter jeg ofte mye inspirasjon og et sted jeg aldri går lei.

lexington_sp17_22-05-16_048
2017 byr på de velkjente stripene, men de mer fargerike – blått mikset med oransje. Urter tar også en del i Lexingtons kjøkkenkolleksjon, duken er en favoritt. Logoen tar mindre plass enn tidligere, teksturene er mer varierte og kjøkkenhåndklærne blir stadig mer lekne med trykte oppskrifter og ingredienser på. Samtidig som Lexington inspireres av sine tidligere kolleksjoner blir de også mer moderne.

Hva er din personlige favoritt i kolleksjonen?
– Det er veldig vanskelig å velge, og forandrer seg litt fra dag til dag. Men akkurat nå tror jeg at jeg må si to ting. Det mønstrede grønne sengetøyet. Jeg vil ha farge på soverommet denne våren. Jeg synes også at de nye dekorasjonsputene i en brent oransjetone er fantastisk, det føles så nytt og er vakkert til klassisk blått og hvitt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s