Hver sesong gleder jeg meg litt ekstra til å dra til Rosendahl Design Group for å se sesongens nyheter. Ikke bare fordi det er mye fint, men også på grunn av menneskene som jobber der. I fjor var jeg så heldig å få møte David Andersen for første gang. Ja, han som er mest kjent som Danmarks store haute couture designer som har laget klær til Paris Hilton og Puff Daddy, og kostymer til Det Kongelige Teater i København. I dag kreativ direktør i Rosendahl Design Group.
Etter at han tok over og startet tanken om Rosendahl 2.0 har, etter min mening, hele gruppen av merker landet litt. Det kommer spennende og interessante former, farger og produkter, og alt er i stadig utvikling selv om du ser grunnDNA-et skinne gjennom. Samtidig som David er et utrolig varmt menneske og brenner for det han gjør.
– Du blir en bedre designer av å skifte merke, fortalte han oss under en middag i fjor høst.
Og det tror jeg han har rett i.
Det hele startet da han kontakten Rosendahl Design Group for å få bruke Bjørn Wiinblads motiver på catwalken. To år senere satt han som kreativ direktør for merkene som er samlet under Rosendahl Design Groups paraply. David Andersen gikk fra haute couture til interiør, fra skreddersøm til masseproduksjon. Og denne sesongen har han designet sitt eget servise hos Rosendahl.
– Jeg føler dette er noe av det gjeveste du kan gjøre hos en etablert merkevare. Rosendahls serviset er kjent og du vet alltid hva det er snakk om når du hører navnet Rosendahl. Så å ha fått lov til å lage mitt eget er utrolig stort, sier David.
Hans nye servise har fått navnet «Duet», og setter en ny tone for bordet. Og tonene kommer fra balletten, for det er der Davids egentlige bakgrunn ligger. Nå hyller han både middagsbordet og balletten med sitt nye servise.
– Serviset spiller på sammensetningen av to farger, på kombinasjonen av det matte og blanke porselenet og får et vakkert samspill mellom glatte og rillede flater. Akkurat som samspillet mellom dansere og musikk, forteller David.
Og trodde du navnet var noe tilfeldig tar du feil, det er like gjennomtenkt som sammensetningene.
– «Duet» kommer av at det skal være to. Vi spiser sammen og deler stunder sammen.
Formen på serviset er heller ikke tilfeldig.
– De runde formene er inspirert av skjørtene. Serviset er også løftet opp fra bordet akkurat som en ballerina på tåspissene og for å illustrere det svevende ved balletten. Stripene er for å gjøre det hele litt mer moderne.
Hvite serviser står ofte alene på festbord som en solist eller hovedrolle vil gjøre. «Duet» består derimot av harmoniske nyanser som fremhever både mat og drikke. Du får både tallerkener, skåler og krus i to kombinasjoner. Hvit porselen med en ring av varm grå eller hvit porselen med beige overtone.
– Det kritthvite har måttet vike for mykere nyanser. Et mykere uttrykk gjør det lettere å bruke i flere settinger.
For det er nettopp dette som er Davids tanke for serviset, at det også skal fungere i flere settinger.
– Både til fest og hverdags. Et fint servise fortjener ikke å stå bortgjemt i et skap og bør være i bruk, det er det de er lagd for, sier han.
– Samtidig er det lettere å bruke det med disse fargekombinasjonene. Da er det ikke satt til det ene eller det andre og vil fungere for både nye og gamle kunder.
Servise er i salg fra starten av mars.