
På tirsdag spiste jeg frokost med grunnleggeren og kreativ leder av Lexington, Kristina Lindhe. Jeg og et knippe andre bransjefolk fikk et lite innblikk i hennes verden, historie og tanken rundt Lexington og høstkolleksjonen for 2017. Lexingtons grunntanke er kvalitet og i et av Oslos fineste showroom kommer det tydelig frem.
Kristina Lindhe er egentlig utdannet lærer, men hun ønsket noe mer og gikk med en internasjonal drøm i magen. Hun vil bygge opp et livsstilsmerke i New England-stil, akkurat slik som du ser på østkysten av USA i Hamptons. I 1997 startet hun Lexington.
– Denne stilen fantes ikke på markedet i Skandinavia på den tiden, så det var bare å jobbe på, forteller Kristina.
Inspirasjonen og drømmen kom egentlig ikke fra interiøret, men arkitekturen og bygningene i Hamptons.
– Jeg elsker dem, og det er ikke bare de store mansions. Det er vinduene og lyset som slipper inn, de små sommerhyttene rundt omkring. Stranden, sanden, naturen.
Det hele startet med sengetøy og grunnideen var følelsen av å ha på seg en hvit, crispy bomullsskjorte som sitter godt. Skjortestoffet har altså vært med lenge før skjortene kom.
– Den positive følelsen du får av en god skjorte, den ville vi gjenskape i sengetøyet, forteller Kristina.
Fra bomull gikk de videre til flanell, så oxford, poplin, denim og sateng.
– Sateng er riktig nok ikke et skjortestoff, men folk forbinder det med luksus og vil skape «hotellfølelsen» hjemme.
Lexingtons produkter består i dag av fire sesonger; vår, sommer, høst og «Holiday», i tillegg har de «Icons» som er basesortimentet. Kristina forteller oss at noen av produktene i «Icons» har vært med helt fra starten av.
– Jeg har flere av produktene hjemme, og de er fortsatt like fine. Noen er faktisk blitt bedre etterhvert som årene er gått.
Produkt- og lookbookbilder har alltid vært en viktig del av markedsføringen til Lexington av. Helt fra starten av har Kristina vært med i produksjonen av dette, og det er hun fortsatt. Hun tror mye av nøkkelen til suksess ligger i bilder. Videoene Lexington produserer er også viktig.
– Bildene og videoene setter en stemning som fanger folk. Skal et varemerke overleve er det nettopp det markedsføringen må gjøre, sier Kristina.Etterhvert som Lexington ble mer og mer kjent begynte folk å spørre etter klærne i lookbooken, så i 2008 startet Lexington med egen kleskolleksjon. Det var et naturlig valg for videreutvikling og for å tilfredsstille kunden. Den første butikk åpnet de i 2009 og i dag selges varene i 27 egne butikker. Fra Sverige og USA til Kina og Norge, i tillegg til 900 forhandlere.
– Det kommer folk fra hele verden for å handle i butikken i Hamptons, det er ganske morsomt, smiler Kristina.
I dag består Lexingtons sortiment av sengetøy, puter, pledd, håndklær, living-produkter, klær, baderomsprodukter, kjøkkentekstiler og det meste du trenger til borddekking.
– Noen av besteselgerne våre er puter. Folk får aldri nok. Puter er enkelt å forandre på, og du kan endre følelsen i et rom med puter og pledd. Hvordan du kombinerer de, hvilke stoffer og kvaliteter du velger for hvilken sesong – puter er litt hva du selv gjør det til, forteller Kristina.
Størst er putene det står «Lexington» på, og Kristinas personlige favoritt for høsten er fløyelsputene.
– De gir en fantastisk følelse.
Samtidig som Kristina selvfølgelig ønsker at folk skal kjøpe og fornye er det viktig for henne at det er kvalitet i produktene og at stoffene skal overleve trender.
– Du må kjenne en fornying i sortimentet, samtidig som DNA-et vårt skal være tydelig.
Kristina er klar på at mange forbinder Lexington med blå- og hvitstripet.
– De fleste vil nok si det. Men vi er beige og, og litt oransje og grønne, røde i julen. Det er mye mer i Lexington enn «stars and stripes», påpeker hun.
Miljø, holdbarhet, kvalitet og samvittighet er stikkord for hvordan Lexington og Kristina tenker.
– Valg av fabrikker er viktig for oss, og det bør det være for alle store varemeker. Det skal ikke være barnearbeid, det skal være tenkt på miljø. Og lager du kvalitetesprodukter bør det være en selvfølge, mener Kristina.
Lexington bruker faktisk noen av de samme fabrikkene de brukte da de startet opp, nettopp for å holde på kvaliteten.
Kristina er fortsatt med i produksjonen fra ende til annen og det er hun som fastsetter hva som blir det neste. For henne er det viktig å være med i alle ledd, selv om hun har et godt team å jobbe med i de forskjellige delene av produksjonen.
– Det er alltid spennende å se om vi treffer. Prøven på den blå morgenkåpen, eller kimonoen om du vil, ble faktisk stjålet på messen i New York. Når sånt skjer vet du ganske sikkert at den vil bli et populært produkt, smiler Kristina.
Fra den kreative lederen selv, til teamet i Norge og oss journalistene – tapetene er en favoritt. Visste du at tapeter har en levetid på ca. tre år, i følge bransjen? Det er enda godt noe overlever mer enn en sesong.
Det lille badekaret har tidligere stått i butikken til Lexington på Steen & Strøm, men nå er det flyttet til showrommet. Med den størrelsne kan drømmen om badekar gå i oppfyllelse, selv for den som bor i en liten leilighet.
– Du får kanskje ikke badet så mye i det, men du har i hvert fall badekar, fastslår vi rundt bordet.
Fra lette, lyse farger på sommerhåndklærne gir høsten oss fyldige, mørke blå- og grønntoner – både med og uten striper. Dusjforhenget er også fra Lexington. Og vil du skape litt sommerhusfølelse på badet er det ingenting i veien for å male noen plank hvite og spikre sammen til en vegg med oppheng for håndklær.
– Med livet på stranden blir også baderommet et viktig rom for Lexington. Gode farger, kvaliteter og en deilig såpe. Nesten like viktig som deilig sengetøy, mener vi.
Å veve sengetøy er ingen lek, spesielt ikke når man vil ha sengetøy laget av skjortestoff. Kristina kunne fortelle at for å lage skjorter bruker man en vev på ca. 1,5 meter og det finnes 38 forskjellige størrelser på sengetøy bare i Europa. Sengetøy blir vevet på vever som er tre meter. Så de måtte jakte litt før de fant noen som kunne produsere sengetøyet deres.
– De vi fant da er de vi fortsatt bruker. Å bytte ville vært dumt, sier Kristina.
Med høstkolleksjonen foran oss kan Kristina fortelle at flanell kommer for fullt igjen på sengetøy, og det selges mye i land med fjell og snø – som Norge og Sverige. Fløyel er også en viktig trend som ikke forsvinner.
For høsten har Lexington fokusert på reisen tilbake til storbyen. For selv om Lexington er «The Hamptons» med strand og sommer er det viktig å tenke på hvor man tilbringer resten av året.
– Når høsten kommer flytter vi tilbake til storbyene. Så vi har tenkt New York og Boston denne sesongen.
Fargene er litt dypere, materialene lunere og tapetene, som Lexington har laget i samarbeid med Borås Tapeter, fullfører stilen.
– Slike samarbeid som vi har med Borås Tapeter er utrolig spennende. Det er noe helt annet, et helt eget fag og håndverk.
Vi er flere som falt pladask for det vi trodde var «Fargen på soveromsveggen», som nemlig viser seg å være en av tapetene deres. Vi foreslår at det neste på plakaten for utvidelse av produktsortimentet bør bli maling. Så vi får vente å se, ingenting er helt utenkelig for Kristina.
Etter presentasjonen fikk vi servert frokost som var midt i blinken på en soldag som tirsdag var. Yoghurt med masse deilig topping, rundstykker, croissanter, smoothier, kaffe og juice. Det var ingen som dro sultne hjem.