Trender og tendenser for 2019/2020

For ikke lenge siden var jeg på et foredrag med trendekspert Rikke Skytte for Pejgruppen hos Gambit H&K sammen med andre interiørjournalister, interiørarkitekter og stylister. På programmet stod interiørtrender og tendenser for 2019/2020.

Rikke Skytte er trendforsker, foredargsholder og konsulent, og vært kreativ leder hos Pej gruppen gjennom flere sesonger og er i dag tilknyttet dem som konsulent og foredragsholder. I tillegg driver hun sitt eget firma. Hun har stålkontroll på trender, tidsånd, design og styling. Hun har blant annet bakgrunn som scenograf og vært redktør for Note Magazine.

TRENDER 2019/2020
– «Vi skal tilbake til fremtiden», det er 2019, sier Rikke, mens vi som hører på ser på hverandre og tenker «Okei».

– Nå må vi mennesker legge fra oss tanken om «Alt som var bra den gang da», fortsetter hun. Og hun har vel rett, for hvor ofte hører du ikke noen si at alt var bedre før? I hvert fall de gangene du snakker med besteforeldrene dine, eller vennegjengen på Facebook som deler lenker om leketøyene som fantes på 90-tallet og hvor synd det er på dagens barn som ikke lager dyr av kongler og fyrstikker.

En ting er i hvert fall sikkert, i 2019 skal vi omfavne fremtiden og alt teknologien og bærekraften har å tilby, samtidig som vi skal sette pris på tingene vi omgir oss med og nyte stillheten.

Stikkordene for 2019/2020 er som følger: følelser, stillhet, den evige klisjeen wellness, varme, glass og bløtere kanter.
MENU_Oregaard_Harbour_bar_chair
VIKTIGE VERDIER I 2019
Rikke og Pej har satt opp enkelte verdier som vil spille en viktig rolle i året som kommer. Følelser, stillhet, fravalg, tillit og kensensus, wellness og ergonomi og fokus på materiale. Rikke tar for seg en og en, og forklarer med hele seg.

Følelser:
– Lenge har opplevelse vært i fokus, men nå skal følelsene fram. Produktene skal snakke til følelsene våre. Du skal kjenne noe.

Stillhet er neste på listen. Det handler om «det gode liv» og skal gi en wellness-følelse. Du skal sette pris på de små tingene, gå ut i skogen og en av de mest trendy elementene innen business er lydisolasjon i kontorlandskap. Du får selvfølgelig ikke ditt eget kontor, men du har for eksempel en stol eller sofa med høye vegger slik at støy dempes og du er i din egen sone.
– Har dere sett dette før?, spør Rikke og viser et bilde.
Hit kunne folk komme å telle riskorn, forteller Rikke og viser et bilde av personer samlet rundt et stort bord med små hauger av ris foran seg.
Den kjente perfomance kunstneren Marina Abramovic spurte nemlig gjester om å telle riskorn. Prosjektet, eller kunstforestillingen (?), var kjent som «Counting the Rice» og skulle vise at vi må lære oss å ha fritid igjen. Og folk stod faktisk i kø for det.
Red Cross 20184802
Fravalg: «Vi har ikke plass til mer» og nå skal leverandører tørre å ta valg for forbrukerne. I restaurantbransjen har det for eksempel poppet opp steder som kun har et par retter å velge mellom eller som kun har fastsatte menyer og ikke noe annet. Dette vil vi se mer av.
– Konsentrasjonen til mennesker er faktisk forverret med rundt 60% på 40 år

Tillit og konsensus: nå må vi begynne å ha tillit igjen. Usikkerheten tar oss med alt som skjer i verden. Nå skal vi begynne å se typen og ikke målgruppen.130918-13892
Wellness og ergonomi:
– Wellness er ikke bare krystaller og duftlys folkens, nå skal produktene i seg selv kunne gi noe wellness. «Hjelpe» og «helbrede» er det nye. Folk betaler for eksempel for å komme til en fremmed og få en halvtimes klem, forteller Rikke. Vi ler og himler med øynene. Men det er sant. Folk betaler også for å komme og sove i en halvtime.
– Det blir den nye gymmen, smiler Rikke.

«COCOONING» ER EN TREND
– Har dere forresten sett «Cocooning»? Dette blir den nye yoga, fortsetter hun. Jeg tenker mitt og ler inni meg, men må faktisk google det og det viser seg at flere faktisk skrev om dette høsten 2017. Tydeligvis på tide å henge med i svingene.

Det viser seg nemlig at «cocooning» er to ting. Det ene er trenden om å være hjemme og ha sitt eget tilfluktssted for hygge. Det andre – som er det Rikke viser – er treningstrend som beskrives som en krysning mellom Cirque du Soleil og anti-tyngdekraft yoga. Altså du ligger i en stoff kokong som henger i taket og utfører yoga, om jeg har forstått det rett.

Til slutt er verdien fokus på materiale. Her går blant annet bærekraft og teknologi sammen og skaper nye materialer. Det samme gjør håndverk og maskiner, du ser det for eksmepel med 3D-printing. Håndverket er viktig igjen: håndarbeid, håndverket og det ærlige, materialer og historien bak går hånd i hånd. Samtidig blir bærekraften mainstream.

 


FARGETRENDER 2019
Det brune fra 2018 blir mer gyllent og vi ser mer av det gule og oransje. Samtidig blir det skarpere og klarere. Det brune kommer til å bli brukt mer som en kontrast, og mot 2020 kommer det oransje mer og mer. Samtidig kommer det grønne mer tilbake i støvete og knekte toner.

Ellers er gjennomsiktighet, glass og refleksjoner det store.

DE STØRSTE TRENDENE
«Sympathy»
Her skal det kalde ut og det varme rødlige inn. Jordfarger og det støvete blå er det store. Vi ser store flater med mønstre, fiskebein i flere størrelser og halve vegger for å leke med materialer og skape kontraster. «Abstraction» er et viktig ord.
– Det skulpturelle fortsetter fra 2018 og kunsten trenger ikke være noe så lenge det vekker følelser.
Søyleformer kommer mer og mer, også på møbler. Tenk på klostrene og seilene i dem. De skarpe kantene skal vekk og vi får et bløtere uttrykk. Det myke er viktig. Bast og flettet fortsetter også, men kanskje litt mer tettflettet enn tidligere.

9748A_27-S
«Harmony»
Her står sunnhet og selvbilde øverst. Velvære er viktig og vi ser på hva produktene gjør for meg. Lysterapi blir viktig og stemningslys kommer sterkt. Lyset skal hjelpe oss og gi oss noe, Bauhaus-fargene er fortsatt der, men de setter stemningen. Rikke tror også at takvinduer vil komme mer.

– Interiøret blir på en måte lettere, tynnere og mer gjennomsiktig. Glass er et viktig materiale. Det gjennomsniktige og refleksjonene det gir blir viktig.
Samtidig blir overflatene mer levende, det rette og perfekte er ikke like viktig. På baderommene vil vi bruke fargede fliser til å skape egne mønstre og teknologien i gulv og tepper vil for eksempel kunne gi oss varme når vi tråkker på det.

Fargene går fra sterke og svake gultoner til støvete lilla kombinert med det duse grå og blå. Det er som myke pasteller, men ikke de sukkersøte. I arkitekturen ser vi spor fra kirkerommene og det spirituelle er også med i denne trenden.
12_4053
«The known unknown»
– Her er det mystisk, men ikke det eventyrlige som vi er vandt med fra filmer. En subtil mystikk, forteller Rikke.
Fargene er grønn, blå og brun, også de helt lyse. Forskjellen fra andre trender er gjerne at basen er mørk og så er det drypp av lyspunkt fra de lysere tonene som setter stemmningen i rommet.
– Formspråket blir litt mer art nouve, og ikke art deco, vi får litt svung over sakene igjen.
Du ser det helt matte mot det blanke og shiny. Det er litt dramatikk i det og det er mer rå materialer. Kraftig og tykt stål, men du ser likevel linjene.
– Vi skal på en måte inn i materialene, som med et mikroskop. Samtidig ser vi for eksempel større armaturer som blir som abstrakte skulpturer.

«The peculiar individual»
I tillegg kommer man ikke utenom det individuelle og egen identitet. Her er fargene rødlige jordtoner, grønn og oransje. Materialene er lekne, og det er et kunstnerisk og fargerikt uttrykk. Her er ikke settene med servise ensfarget lenger.

Foto: Ferm Living, Menu, Indiska, Fargerike: Foto Per Erik Jæger og Styling Siv Brenne, H&M Home

Legg igjen en kommentar