
// Pressetur med TUI
Hellas er en av TUIs største destinasjoner og Rhodos er den fjerde største i verden. I fjor høst var jeg så heldig å få besøke deres TUI Sensatori Atlantica Dreams Resort & Spa på øya. Hotellet ligger fint til ved stranden i Kiotari, ca. en time fra flyplassen.
Rhodos slår meg som en mye mer grønn øy enn hva jeg hadde forventet, terrenget er variert og veiene behagelige. Når jeg ankommer øya er det 27 grader, solfylt og med en deilig, lett bris. Sjåføren fortellet meg at soloppgang er rundt klokken 7 om morgenen, og solen går ned rundt klokken 7 på kvelden.
KORT OM HOTELLET
Sensatori-hotellene til TUI er kort fortalt all inclusive og en plass for luksus med høy kvalitet i mat og drikke. Hovedforskjellen fra andre de andre hotellene i kjeden er at Sensatori er sonebasert. Hotellene er moderne med lagunebasseng, gourmetrestanter og både wellness og fitness er i fokus. I tillegg har hotellene familiesoner og områder kun for voksne. Frem til 2015 var Sensatori kun for britiske kunder, men i dag er det åpent for et større marked.
Som nevnt over er Sensatori er et sonebasert hotell, og ønsket er at det skal føles ut som et resort selv om det er aktiviteter på hotellet. Dette er noe de klarer i mine øyne, for selv om hotellet har rett over 300 rom føles det nesten som om du er alene. En annen ting jeg setter pris på er at den greske lokalbefolkningen tar seg av tomt, hage osv. – det er jo de som kjenner land, mark og klima best, mens det tilreisende crewet fra Nord-Europa gjør det de kaller «software» – som f.eks. guider.
OVER STOKK OG STEIN
Under byggingen av hotellet møtte de på enkelte hindre. Under utgravingen av tomten fant de nemlig gjemte ruiner, noe som gjorde at de måtte tilpasse byggingen etter dem. På tomten i dag kan du selv «gå blant ruinene» på en opphevet platting og kan se ruinene etter kirken og byen. Etter min mening er dette bare med på å heve hotellet, ettersom du får litt historie på kjøpet og ikke bare det nye og fancy.
INTERIØRET
Hotellet er moderne og dempet i uttrykket. Fargene går i hvitt og jordfarger samt grått. De hotellansatte beskriver det som en miks av nordisk og middelhav, mens jeg selv vil nok kalle det minimalistisk middelhav og ikke nordisk. Det skal riktignok sies at de har enkelte elementer fra nordisk design her, blant annet Y-stolen av designet av Hans J. Wegner.



Når jeg ankommer hotellet blir jeg møtt med et vinglass i lobbyen til innsjekkingen, før en hyggelig greker kjører meg og bagasjen min til rommet. Rommet mitt er på bakkeplan med swim out-basseng med utsikt til stranden og bassengene. Alle rom på bakkeplan har forresten swim out-bassenger, så sjansen for å få plass ved et av de store bassengene om du har rom i annen etasje er god.
Rommet er som hotellet delt i soner; separat toalett lengst inn, stor dusj, men vask og speil er åpent i rommet. Stor dobbeltseng og enda større klesskap, kjøleskap og helfigurspeil – det er viktig i mine øyne, og ut i andre enden er det to solsenger, bord og det bølgeformede swim out-bassenget. Bassenget deler du med de som bor på samme rekke som deg, så du kan faktisk svømme et stykke om du ønsker.
Minuset med swim out-basseng er at når du først har hatt det er du fristet til å kun bo på hoteller som tilbyr dette i fremtiden, for det er ingenting som slår å bare gå rett ut døra uten å tenke på noen andre. Jeg føler også en helt annen ro her enn hva jeg har gjort på de fleste andre «syden-hoteller», mulig det har med soneinndelingen å gjøre. Jeg trodde nemlig vi kun var rundt 50 personer på hotellet under oppholdet, men fikk fortalt at det var fullbooket.
Om jeg skal til TUI Sensatori Atlantica Dreams Resort & Spa igjen ville jeg sendt en forespørsel om rom i samme avstand fra stranden (eller nærmere) ettersom de lengst opp på denne rekken kan oppleve litt støy fra underholdningsscenen. Solforholdene på denne rekken er prima.
SENSATORIS FOKUS
Da jeg besøkte hotellet fikk jeg også en prat med Louise Bates om internasjonale konsepthoteller og utvikling. Louise er Director of Concept Management & Delivery og har vært i TUI i 22 år og jobbet internasjonalt siden 2008.
– TUI er 59 prosent hotell og hotellopplevelse, og resten er cruise og utflukter, forteller Louise.
Når det kommer til Sensatori forteller hun at fokuset for dette konseptet var noe de reisende ikke fikk noe annet sted. Det skulle være kvalitet fra ende til annen, fra materialene til fokus på detaljene. I tillegg til dette kommer kvaliteten på maten.
– Mat og drikke på et hotell er veldig viktig, og det er det også her, forteller Louise.
MAT OG DRIKKE
Hotellet har flere restauranter, blant annet en italiensk som ifølge Louise alltid er det mest populære på hotellene deres, og flere barer. Sjefskokken på hotellet kjenner de lokale råvarene godt og lager menyene ut ifra hvilke råvarer som er i sesong. Personlig var frokosten min favoritt, der er det alt du kan ønske deg av juice, kaffe, te, panekaker, sunne alternativer, bakverk og søtsaker. Men det skal også sies at jeg kun fikk testet en av restaurantene på kveldstid, Mesogios, som var en slags buffé-versjon av det greske kjøkken. Det var mye godt, men generelt mener jeg buffé betyr å kaste bort smak når det gjelder middager. I tillegg hadde vi en grillkveld nede ved beach cluben, der var det mye godt på spyd! Det største plusstegnet ved restaurantene på Sensatori er at enkelte kun er for vokse, noe jeg personlig synes er et flott tilbud siden hotellet både er for familier, par og større reisefølger.

– Det er mye å si om maten her, men i mine øyne er soloppgangen det fineste og beste ved hotellet, sier Louise.
Og det er jeg enig i. Er det én ting du skal gjøre på dette hotellet er det å komme deg opp tidlig på morgenen for å få med deg den, for stranden her er en drøm. Ikke bare er det utrolig godt med et morgenbad i havet og høre bølgene slå inn mens du ligger på solsenga, men her er det deilig steinstrand (runde steiner, så du får ikke vondt i føttene). Med andre ord slipper du finkornet melissand som fester seg som lim på kroppen.
Ellers tilbyr hotellet personlige trenere og treningstimer, pop up-underholdning som blant annet musikk og akrobatikk, barnepass- og barneklubb og har også egen lekeplass og barnebasseng samt syv faste show.
TRENDORIENTERT
– Vi endrer faktisk show og aktiviteter innen for eksempel trening etter trender. Så da SUP (brettpadling) ble populært tok vi inn det i treningsprogrammet.
Louise forteller også at Instagram er med på å påvirke hvordan de planlegger hotellene sine, og beach clubs er det neste på planen.
– Folk elsker kulturen som beach clubs har i blant annet Ibiza og på Mykonos.
Strandbaren på dette hotellet ligger like før gresset blir til sand hotellet, har to etasjer og utsikten til solnedgangen er det ingenting å si på. Vi fikk også oppleve flammeshow på stranden da vi var her, det føltes litt som å være i Asia.
Selv om Sensatori i utgangspunktet er et hotell myntet på de som søker femstjerners-hoteller og tjener godt kan du være heldig å få en ukes opphold til en god pris, men bestill i god tid. Denne sommeren er prisene allerede ganske stive.
UTVIKLINGEN VIDERE
De åpner blant annet et nytt hotell i Tyrkia, i tillegg ser de mot Asia.
– På grunn av utviklingen i folks reisevaner er kundene i dag mye mer forskjellige enn tidligere og de unge i dag reiser på en annen måte enn foreldrene deres gjorde. Asia er for eksempel et av de mest spennende markedene vi har nå. Spesielt Sørøst-Asia, sier Louise.
TUI har allerede reiser til Indonesia, Vietnam, Malaysia og feriefavoritten Thailand.
En kommentar om “Rhodos: TUI Sensatori Atlantica Dreams Resort & Spa”